Inifrån revolutionen

ett scenkonstcollage om händelserna i Egypten

Dramaturg och texter.
Texter även av Brahim el Mansouri och Manal Masri
Språk: /engelska/arabiska/svenska
Iscensättning: Niclas Sandström & Anders Blentare
Översättning: Mohamed Hamidi, Brahim el Mansouri & Vanja Hamidi Isacson
Teater Foratt, Malmö 2011

Pressröster:

Först när föreställningen är slut fattar jag vidden: dansandet och sjungandet sedan Mubarak fallit pågick på film projicerad på en fondvägg men också i själva scenrummet. Det var mer än ordinär teater. Massoud förmedlade sina egna pinfärska erfarenheter från ett hemland i omvälvning, jag vet inte om ”generöst” är ett tillräckligt starkt ord för det men jag hittar inget bättre.”
Maria Küchen, Kulturkrönika Sydsvenska Dagbladet (2011-03-07)

”Som helhet är ”Inifrån revolutionen” en omtumlande föreställning och den gör just det som bra politisk teater ska göra. Den väcker frågor och stimulerar det kritiska tänkandet hos publiken snarare än att servera färdiga svar. Men, som sagt, det finns en känslomässig dimension också och euforin över tyrannens fall utgör på det viset något av en höjdpunkt.”
Clemens Altgård, Skånska Dagbladet (2011-03-08)

Våra kollegor och vänner från Egypten var på väg till Malmö för att slutföra arbetet med en gemensam föreställning då Vredens Dag kom och revolutionen var ett faktum.Vår tematik; rörelsefrihet, demokrati och medias makt blev plötsligt högst levande. Samtidigt blev det omöjligt för dem att resa och vår föreställning ställdes hastigt in. Vi fick höra deras berättelser om vad de upplevde under revolutionens arton dagar. Vi bestämde oss för att göra ett collage av text, musik och video utifrån deras historier samt att använda några scener från vår inställda föreställning. På fyra veckor samlade vi material, bearbetade dem och repeterade.
Berättelserna nedtecknades efter samtal mellan dramatiker Vanja Hamidi Isacson och:

DONIA MASSOUD, skådespelerska och sångerska från Egypten, Kairo.
Donia är bosatt två minuter från Tahrir torget och hamnade mitt i händelsernas centrum. Hon berättar om de olika stadier hon gick igenom, från att hon och hennes vänner skrattade åt idén att bestämma ett datum för en revolution, tills att hon själv sprang rakt mot polisens tårgasbomber.

HATEM HASSAN, regissör bosatt i Alexandria.
Hatem ingick under revolutionen i ett medborgargarde som vaktade huset och kvarteret där han bor från fångar som flytt från det intilliggande fängelset.
Hatems berättelse gestaltas av ANDERS BLENTARE, skådespelare bosatt i Malmö som under tre månader bodde och repeterade Foratts pjäs i Alexandria.

OMAR MUSTAFA, grafisk designer och konstnär, Kairo.
Omar blev fängslad under demonstrationen den tjugofemte januari. Han blev misshandlad och satt i häkte där han förhördes och såg andra personer föras bort till centret för statssäkerhet.
BRAHIM EL MANSOURI, författare och översättare bosatt i Malmö, som tidigare bott i Kairo, gestaltar Omars berättelse.

På scen medverkade också:
NADIN AL KHALIDI, sångerska och musiker.
Tillsammans med Donia Massoud framför hon bl.a. folksånger från Egypten.