Om mig

Jag arbetar som dramatiker, librettist, dramaturg och manushandledare. Debuterade som librettist med TUSEN OCH EN NATT för Malmö Opera/Operaverkstan. Tonsättningen gjordes av Daniel Fjellström. Föreställningen hade premiär i december 2013 och nypremiär 2015 och har fått ett strålande mottagande av press och publik.
Sedan februari 2017 är jag även antagen som doktorand inom scenkonst vid Stockholms Dramatiska Högskola.

 

BAKGRUND:

Vanja Hamidi Isacson föddes i Uppsala 1976. Hon växte upp i Hedemora i södra Dalarna och började där med teater i amatörteaterföreningen HUMUS. Efter gymnasiet flyttade hon till Stockholm och läste teater – och litteraturvetenskap samt gick Biskops – Arnös dramatikerkurs. Numera är hon bosatt i Malmö, där hon gick dramatikerutbildningen vid Malmö Teaterhögskola 2004 – 2007.

Vanja debuterade 2006 med barnpjäsen HEMLIGA HISTORIER på Folkteatern i Göteborg. Har sedan dess skrivit ett tjugotal pjäser och musikdramatiska verk, både för vuxna och barn. Några av dem är: TUSEN OCH EN NATT- för Malmö Opera, DRÖMMARNAS VÄG för Teater JaLaDa, PARADIS och STILETT för Teater Foratt i Malmö och MEDAN DU ANDAS för Örebro länsteater.

2012 tog hon magisterexamen i dramatiskt skrivande vid Malmö Teaterhögskola. Magisterarbetet handlade om flerspråkighet i det dramatiska skrivandet och bestod av en uppsats: ”Att växla och mixa språk” och pjäsen ”NADIA & HAKIM” där språken svenska, franska och arabiska används parallellt.

Vanja var en av grundarna till den flerspråkiga barnteatergruppen Teater JaLaDa i Malmö, uppkallad efter hennes första flerspråkiga pjäs ”JaLaDa”. Hon drev teatern tillsammans med den konstnärliga ledaren under åren 2013-2015.

För Teater JaLaDa har hon skrivit pjäserna DRÖMMARNAS VÄG, TYST och PARIЗAДA/PARIZAD/باريزاد som alla tre blandar språk, men även kan förstås av enspråkiga svensktalande.

DRÖMMARNAS VÄG är ett musikdramatiskt verk om tre ensamkommande flyktingbarn som hade premiär hösten 2015 och var Vanjas tredje samarbete med tonsättaren Daniel Fjellström.

Vanja arbetar även som dramaturg och manushandledare, bland annat med enskilda uppdrag för Riksteatern. Förutom pjäser har Vanja skrivit artiklar bl.a. om dramatikern Anne-Charlotte Leffler, en rapport åt Teaterhögskolan i Stockholm och utvecklat idéer för teveserier och film. Under åren 2009-2011 var hon medlem i Teater Foratts konstnärliga råd.

Vanja har tilldelats flera stipendier, bl.a. Sparbankstiftelsen Skånes stipendium 2012, Malmö Kulturstipendium 2009, och Anders Sandrews stipendium i dramaturgi 2005.

BAKGRUND:

Föddes i Uppsala 1976. Växte upp i Hedemora i södra Dalarna och började där med teater i amatörteaterföreningen. Efter gymnasiet flyttade jag till Stockholm och läste bl.a. teater – och litteraturvetenskap, gick Biskops – Arnös dramatikerkurs och arbetade som museiassistent på Marionetteatern/Marionettmuseet.

Tog min magisterexamen i dramatiskt skrivande vid Malmö Teaterhögskola 2012, där jag även gick dramatikerutbildningen 2004-2007. Mitt magisterarbete bestod av uppsatsen ”Att växla och mixa språk” om flerspråkighet i det dramatiska skrivandet samt pjäsen HAKIM & NADIA en pjäs som blandar svenska, franska och arabiska.

Debuterade 2006 med barnpjäsen HEMLIGA HISTORIER på Folkteatern i Göteborg. Har sedan dess skrivit ett tjugotal pjäser, både för vuxna och barn. Några av dem är: JALADA, PARADIS och STILETT för Teater Foratt i Malmö, MEDAN DU ANDAS för Örebro länsteater.

Arbetar även som dramaturg och manushandledare, bl.a. med enskilda uppdrag för Riksteatern. Förutom pjäser har jag skrivit artiklar, bl.a. om dramatikern Anne-Charlotte Leffler, en rapport åt Teaterhögskolan i Stockholm och filmmanus. Under åren 2008-2011 var jag medlem i Teater Foratts konstnärliga råd.

Har fått flera stipendier, bl.a.: Sparbankstiftelsen Skånes stipendium, 2012, Malmö Kulturstipendium. 2009, Anders Sandrews stipendium Dramaturgi. 2005.

Är förlagd på Draken Teaterförlag: www.drakenteaterforlag.se

Kontakt: vanjaisacson@gmail.com